Sunday, July 19, 2009

Sape Nak jD caNtiK?? bce2........

25 rahsia awek MuDa...................



perlula mengamalkan,,

1 senaman rutin utk kesihatan jasmani dan rohani sekurang-kurangnya 30 minit sehari. ini bertepatan dgn arahan sembahyang lima waktu segari semalam. Purata sembahyang yang dilaksanakan dalam masa enam minit tiap waktu. jika dilaksanakan 5 waktu pastinya 30 minit.



2 Rasa lapar sebenarnya baik utk menghasilkan hormon yang boleh merencatkanproses penuaan. berpuasa menjadikan perut kosong dan hormon yang diperlukan itu terhasil




3 Berfikiran +ve adalah satu cara melambatkan proses penuaan. kata-kata perangsang, aksi yang menggembirakan dan berdoa akan menimbulkan fikiran +ve.



4 melakukan sesuatu yang produktif serta kreatif akan merangsang hati dan perasaan gembira serta merasakan kejayaan diri.


5 bersegera bgn pg mengerjakan solat subuh di samping meminum segelas air kosong dan bersenam kira-kira 30 minit. Sekiranya berasa sukar untuk bersenam, boleh melakukan dengan mengalihkan perabut atau seumpamanya sambil membaca Surah Al-Ikhlas 144 kali dan sedekahkan pahalanya kepada ibu bapa atau membaca Subhanallah 144 kali sambil mengangkat tangan dan kaki.


6 Seringlah berpuasa terutama mengamalkan berpuasa pada hari isnin dan kamis.


7 mkn byk tumbuh2an, daun2, dan pucuk2 ulam utk mengurangkan gula dlm darah.



8 Mandi bunga dan daun pandan boleh menghilangkan sakit kulit, hati dan buah pinggang serta mengharumkan tubuh.



9 Mandi air embun di waktu subuh antara yg terbaik utk menyegar dan menegangkan kulit



10 Daun sirih antara yg terbaik utk menghilangkan gatal2, kurap, kanser dan sebagainya



11 tidur juga baik utk utk membaiki otak supaya boleh menguatkan daya ingatan



12 Cili api atau cili padi adalah baik utk memecahkan lemak dan menurunkan tekanan darah. ada yg mengatakan cili api menyebabkan buasir, sebenarnya tidak, cuma ia menyakitkan apabila buasir dan berdarah.



13 ada org mengamalkan demah air batu (ais) utk awek muda. Caranya, bangun pgi dan masukkan ketulan ais kedalam sapu tgn kemudian ratakan ke seluruh badan.



14 Mengamalkan makan ulam pegaga boleh membaiki organ. Apabila dicampurkan dgn rempah ratus, boleh merangsang usus mengeluarkan jus. Ia juga bole merangsang saluran pernafasan.



15 Mengamalkan minum teh hijau dan memakan minyak ikan boleh mengurangkan risiko sakit jantung.



16 bawang putih boleh menurunkan panas badan. Ia juga bertindak sebagai anti oksida dan merendahkan tekanan darah serta meredakan batuk.



17 Untuk mengurangkan kolestrol, banyakkan bersenam dan memakan bawang serta oat.



18 teh juga boleh menurunkan kolestrol, menurunkan suhu badan dan awet muda.


19 Banyak tumbuh-tumbuhan tempatan yang mengandungi agen anti oksida yg boleh membantu mengurangkan oksida dalam badan seperti kunyit, halia, limau nipis, asam gelugur dan sebagainya boleh dimakan sekerap yg mungkin.



20 selain itu bg wanita yg pra-menopaus elok memakan air soya, tauhu dan tempe




21 kopi boleh meningkatkan kecerdasan otak terutama dalam kalangan warga ema. Bagaimanapun jgn minum lebih drpd 3 cawan sehari dan jgn minum selepas 6 petang kerana ia bertindak selama 12 jam, dikhuatiri sukar melelapkan mata.



22 beras perang elok diamalkan mereka yg menghidap penyakit darah tgi dan lemah jantung.




23 Amalkan bersenam dengan merangkak di atas batu berkerikil tanpa kasut. Ia boleh membetulkan perjalanan darah dan membawa aura segar dr bumi meresap ke seluruh anggota.



24 Semakin usia meningkat, hendaklah semakin banyak dan kerap mengambil vitamin dan pemakanan tambahan utk menjaga keseimbangan badan.



25 Amalan lain, seelok-eloknya ketika mandi pagi bacalah doa sambil minum sedikit air dan mohonlah kepada ALLAH s.w.t. perkara yang baik2....






SeLaMaT MeNcUBa!!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...