Sunday, September 2, 2012

Semoga Allah "pulangkan" abah dengan selamat.

Assalamualaikum.

Allahuakbar! Itu ja satu perkataan yang menggambarkan perasaan ku sekarang.Allah benar-benar menguji kali ini.

"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, sedangkan kamulah orang-orang yang paling tinggi (darjatnya), jika kamu orang-orang yang beriman."[QS al-Imran, 3:139]


Ini sahaja ayat yang selalu diingati apabila hati rasa sangat sayu. Abah, seorang yang sangat aku kagumi, Idola aku sebab abah ialah seorang manusia yang tidak pernah bersangka buruk dengan orang. Ya, langsung tak pernah. Semua orang bagi beliau baik. Mungkin itu satu kesilapan. Dan kerana kesilapan itulah Allah telah mengambil "roh" abah. Ya Allah, aku mohon kekuatan Ya Allah agar aku dan keluarga dapat bersabar sehingga sampai satu masa yang ditakdirkan abah sembuh.

Terus aku teringat perjanjian Iblis laknatullah dengan Allah s.w.t antara objektif syaitan keatas manusia ialah menyesatkan, mengkafirkan,memusyrikkan dan akhirnya menjadikan manusia penghuni neraka. Betul, dan itulah yang terjadi sekarang.

Dan sekarang aku dan mak akan lebih banyak masa diluangkan untuk berdoa, membaca yassin, bertahajud bersama, solat hajat bersama, menangis bersama.

"Pergilah pada hambaku lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya" 
(Hadis Riwayat Tabrani dari Abu Umamah)




Ya, Mungkin Allah merindui rintihan kami. Biarlah semua orang sibuk menceritakan tentang kisah "pak imam" yang tak sihat ini sebab kata-kata mereka langsung tidak memberi impak kepada kami untuk berhenti berdoa. Mungkin ini adalah masa untuk kami sekeluarga muhasabah kenangkan dosa-dosa @ kesilapan kami yang lalu. Dan cerita ini bukanlah untuk menagih simpati tetapi adalah untuk menagih doa dari semua yang membaca. Doakanlah sebab aku sangat merindui abah. Semoga cita-cita abah untuk syahid di jalan Allah itu kesampaian. Allahurabbi. Semoga Allah mendengar doa-doa kita dan menjadi pengajaran buat kita untuk lebih menghargai orang-orang yang telah bersusah payah membesarkan kita selagi mereka ada. Wallau'alam.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...